Op zoek naar échte meerwaarde
Bijdragen aan gezond en kwalitatief onderwijs
Na een carrière in de jeugdzorg en een versnelde deeltijdopleiding tot leerkracht, begon Sabine van Beek haar avontuur in het onderwijs als gedetacheerde via een uitzendbureau. De flexibiliteit en extra begeleiding die ze daar kreeg, waren aantrekkelijk voor een startende leerkracht. Toch besloot ze na twee jaar de overstap te maken naar een vast dienstverband. Waarom? “Omdat ik echt onderdeel wil zijn van een team en wil bijdragen aan een gezond en kwalitatief onderwijssysteem.”

Van jeugdzorg naar onderwijs
Sabine begon haar loopbaan in de jeugdzorg, maar merkte al snel dat haar hart in het onderwijs lag. “De jeugdzorg is heel waardevol, maar ook zwaar. Het onderwijs trok mij steeds meer. Toen er een kans kwam om mijn pabo in deeltijd te doen met een flinke financiële tegemoetkoming, dacht ik: dit is hét moment. Ik heb mijn opleiding in twee jaar afgerond, maar voelde me nog onzeker over mijn zelfstandigheid voor de klas. “Ik had weinig praktijkervaring en was nog zoekende. Toen kreeg ik een mailtje van een detacheringsbureau dat begeleiding bood aan startende leerkrachten. Dat klonk als een perfecte tussenstap.”
‘Detachering is voor scholen ontzettend duur’
Een zachte landing via detachering
Via het detacheringsbureau kon Sabine meteen aan de slag én kreeg ze extra ondersteuning. “Ze boden observaties, studiedagen en begeleiding. Deze steuntjes in de rug hielpen mij om vertrouwen op te bouwen”. De constructie bood voordelen, maar naarmate Sabine groeide als leerkracht, begon ze ook de nadelen te zien. “Detachering is voor scholen ontzettend duur. Terwijl wij als team soms onderwijsmaterialen tekortkomen, wordt er voor een gedetacheerde kracht veel meer betaald dan voor een vaste leerkracht. Dat voelde niet goed.”
Waarom de overstap naar vast?
Na twee jaar detachering maakte Sabine de overstap naar een vast dienstverband bij haar school. “De begeleiding die ik in het begin nodig had, was niet meer zo relevant. Ik miste de cursussen en de borrels van het bureau al niet meer. Het enige wat nog echt overbleef, was het financiële voordeel.
Maar geld is natuurlijk niet alles. Ik wil bijdragen aan een gezond onderwijssysteem. Als scholen continu dure externe krachten moeten inhuren, blijft er minder over voor andere belangrijke zaken. Bovendien merkte ik dat ik meer behoefte had aan stabiliteit. Je wordt bij een uitzendbureau altijd nét iets anders behandeld. Als iedereen een cadeaubon krijgt van het bestuur en jij een chocoladereep, voel je dat verschil.”
Wat zijn de voordelen van een vast contract?
Volgens Sabine zijn de verschillen kleiner dan mensen denken. “Ik bouwde via het bureau al pensioen op, dus daar zag ik weinig verandering. Maar ik voel me nu wél veel meer onderdeel van het gehele team. Dat doet iets met je motivatie en je betrokkenheid. Voorheen golden er bijvoorbeeld verschillen in vergoedingen tussen vaste mensen en flexibele krachten. Dat soort dingen zorgen ervoor dat je je soms net een buitenstaander voelt.”
“Wees niet bang dat je in vaste dienst je flexibiliteit verliest”
Twijfel je nog? Ga in gesprek!
Voor leerkrachten die nog extern werken, heeft Sabine een duidelijke boodschap: “Wees niet bang dat je in vaste dienst je flexibiliteit verliest. Bespreek met je werkgever wat jij nodig hebt. Veel scholen zijn bereid mee te denken.” Daarnaast pleit ze voor betere begeleiding van startende leerkrachten. “Detachering was voor mij een fijne instap door de extra begeleiding. Als scholen dat ook beter regelen, wordt de keuze voor een vast contract nog aantrekkelijker.”