Ik wilde een win-win situatie

Raphaël Hajee begon zijn onderwijsloopbaan in Arnhem, waar hij na een succesvolle LIO-stage in een vaste aanstelling terechtkwam. Later verhuisde hij naar Amsterdam, een stad die hem aantrok, maar waar hij nog geen netwerk had in het onderwijs. Dankzij een detacheringsbureau vond hij zijn plek op een school die goed bij hem paste.

Raphaël – Leraar

Betrokkenheid vanaf dag één

“Het bureau hielp me bij het zoeken van een school en gaf me een extra financiële stimulans, wat belangrijk was gezien de hogere huurprijzen in Amsterdam,” vertelt Raphaël. Dit gaf hem een zachte landing in een nieuwe stad en een kans om ervaring op te doen in een andere onderwijsomgeving. Hoewel hij officieel niet direct in dienst was van de school waar hij werkte, voelde Raphaël zich al snel onderdeel van het team. “Ik wilde niet de externe kracht zijn die buiten de samenwerking stond.

Daarom deed ik actief mee aan werkgroepen en organisatiezaken,” legt hij uit. Hij gaf les op dezelfde school, vijf dagen per week, waardoor het verschil met een vaste aanstelling in de praktijk klein was. Toch bleek op de lange termijn dat een vast dienstverband meer voordelen bood.

“Daarmee was de keus snel gemaakt”

De overstap naar vast dienstverband

Na een jaar gaf de directrice van de school aan dat ze Raphaël graag in vaste dienst wilde nemen. “Ze vertelde me wat de school betaalde aan het detacheringsbureau en hoe dat geld beter kon worden besteed. Dat zette mij aan het denken. Ik besefte dat ik meer stabiliteit en waardering kon krijgen binnen een vast dienstverband, zonder in te leveren op salaris. Ik wilde een win-winsituatie. Niet achteruitgaan in salaris, maar wel meer zekerheid en betrokkenheid,” zegt Raphaël. De stichting kon zijn salariswens matchen, waardoor hij niet financieel achteruitging. Daarmee was de keuze snel gemaakt: hij ging in vaste dienst.

De voordelen van een vaste aanstelling

Nu, drie jaar later, werkt Raphaël nog steeds met veel plezier op de school in Osdorp. Het vaste dienstverband heeft hem extra zekerheid en gemak gebracht. “Het voelt goed als je echt onderdeel bent van een stichting die investeert in de lange termijn. Een ander groot verschil is de blijk van waardering. Bij een detacheringsbureau krijg je je salaris en that’s it. In vaste dienst merk je dat de stichting echt betrokken is. Er zijn kleine attenties, zoals een cadeautje of iets lekkers, wat gewoon fijn voelt. Dat maakt dat je je meer gewaardeerd voelt als leerkracht.”

‘Dat gevoel is onbetaalbaar’

Een advies voor collega’s

Raphaël ziet dat veel leraren nog via detacheringsbureaus werken en snapt waarom. Toch moedigt hij collega’s aan om na te denken over een overstap. “Veel leraren weten niet hoeveel een school betaalt aan een detacheringsbureau voor hun inzet. Dat geld kan beter besteed worden aan onderwijs en aan leraren zelf. Toen ik dat besefte, wist ik dat een vaste aanstelling de logische keuze was.” Ook benadrukt hij het belang van continuïteit. “Als je echt een verschil wilt maken in een klas en op een school, is stabiliteit belangrijk. Je bouwt relaties op met collega’s, ouders en kinderen. Dat lukt het best als je langdurig op dezelfde plek werkt.”

Voor Raphaël is de keuze voor een vast dienstverband een schot in de roos gebleken. “Ik werk hier met veel plezier en weet dat ik bijdraag aan iets duurzaams. Dat gevoel is onbetaalbaar.”

Ontdek meer ervaringsverhalen